Ökotárs Alapítvány -
Civil Társ Programiroda
1056 Bp. Szerb utca 17-19
Telefonszám: 411-3500
kapcsolat@civiljogok.hu
A honlap elkészítését az *Európai
Bizottság “Európa a Polgárokért”
programja támogatta.
Ellenőrizhet az ügyészség a működés törvényességét illetően, az adóhatóság (a NAV és a helyi adóhatóság egyaránt) az adókötelezettségek teljesítésével kapcsolatban, az Állami Számvevőszék és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal az állami (uniós, minisztériumi vagy NEA-forrásból megvalósuló) támogatások és az szja 1% felhasználásával kapcsolatban.
Az ellenőrzésekkel kapcsolatban minden esetben tűrési és együttműködési kötelezettsége van az ellenőrzött szervezetnek.
Minden ellenőrzési eljárás biztosítja a panasz, a különvélemény, illetve a jogorvoslat valamilyen lehetőségét.
Pl. A NAV vagy a helyi adóhatóság eljárásukban hatósági határozatot hoznak, melyek ellen a szabályozás biztosít jogorvoslati (fellebbezési) lehetőséget, és bírósághoz is fordulhat a szervezet.
A legfontosabb az együttműködés és az, hogy a folyamatos működés során (amikor az ügyészségi ellenőrzésre még nem került sor) törvényesen működjön a szervezet.
Az ügyészségi ellenőrzés kifejezetten azt célozza, ennek megfelelően kifejezetten azt vizsgálja, hogy a működés (ami megnyilvánulhat határozatokban, dokumentumokban, de nem dokumentált tevékenységben is) megfelel-e a jogszabályoknak és a létesítő okiratnak, illetve a többi belső szabálynak. Ahhoz, hogy az együttműködés teljes legyen, a szervezetnek minden lehetséges dokumentumát elő kell készítenie, ezért jó, ha azokat folyamatosan vezetik.
Szakszerűen törvényességi ellenőrzésnek hívják azt a vizsgálati rendszert, amikor az ügyészség a szervezet működésének törvényességét vizsgálja. A működés törvényessége ebben az esetben minden működési elemre (értsd: határozatokra, szerződésekre, de akár nem dokumentált cselekvésekre is) kiterjed. Az ügyészség vizsgálja azt, hogy visszamenőleg a működés mely elemei nem feleltek meg esetleg a törvényeknek, más jogszabályoknak vagy éppen a belső szabályzatoknak, létesítő okiratnak.
Ha ilyet tapasztal az ügyészség, és a törvényesség másképpen nem állítható helyre, akkor az ügyészség bírósághoz fordulhat a civil tv. szerint. A bíróság elsőként megvizsgálja az ügyész keresetét, és szükség esetén a következőket teszi:
a) megsemmisíti a civil szervezet bármely szervének törvénysértő határozatát, és szükség szerint új határozat meghozatalát rendeli el;
b) a működés törvényességének helyreállítása érdekében összehívja a legfőbb szervet, vagy határidő kitűzésével a törvényes működés helyreállítására kötelezi a legfőbb szervet, és minderről értesíti a civil szervezet választott felügyelő szervét is;
ha a törvényes működés nem állítható helyre vagy a b) pont szerinti határidő eredménytelenül telt el, a civil szervezetet megszünteti.
Nincs ilyen kifejezés a hatályos jogszabályok között. A köznyelvben elterjedt cél szerinti ellenőrzés arra utal, hogy a szervezet működésének törvényességét a céljainak ellátása szempontjából ellenőrzik. Ugyanakkor az ügyészség vizsgálatait nem bontja cél szerinti és egyéb működésre, közhasznúsági vagy éppen adminisztratív működésre, a működés törvényességét mindenre kiterjedően értékelik és vizsgálják.
A bíróság az ügyészség keresete alapján peres eljárásban vizsgálja meg azt, hogy a működés törvényessége biztosítható-e valamilyen módon. Az ügyész akkor is pert indíthat a törvényes működés helyreállítása érdekében, ha a törvényes működés pusztán veszélyeztetve van (az ügyész tapasztalatai szerint), de még nem került konkrét veszélybe.
A törvényszék előtt indult perről érdemes megjegyezni, hogy nem különleges per, azaz a határidők, a beadványok és más szabályok vonatkozásában semmi eltérés nincs az általános eljáráshoz képest.
A kérdésre tehát az a válasz, hogy a szervezetet az alperes jogai illetik meg az eljárásban: amennyiben vitatja az ügyészségi kereseti kérelmet, a Polgári Perrendtartás szabályai szerinti ellenkérelmet kell előterjesztenie, és képviselőjének megjelennie a bírósági tárgyalásokon.
A beszámoló letétbe helyezésének elmulasztása, és egy éven belüli pótlásának elmulasztása azzal jár, hogy a bíróság értesíti az ügyészséget a törvényességi eljárás lefolytatása érdekében. Az ügyészség megkezdi a törvényességi felügyeleti eljárást, amely folyománya lehet:
a) a beszámoló elkészítésének elmulasztása (és annak egy éven túli késedelmes pótlása vagy teljes hiánya) esetén akár meg is szüntetheti a szervezetet a bíróság,
b) az elkészített beszámoló letétbe helyezésének elmulasztása esetén az ügyészség kötelezi a szervezetet a letétbe helyezésre.